Februar - Juni 2023 27.02.2023  -  25.06.2023
Vejledning
 Vi åbner for tilmelding tirsdag d. 3. januar 2023.



Familiesvømning (Fam)

Familiesvømning er et tilbud til dig og dine børn, hvor I kan lege, tumle og hygge sammen i svømmehallen og lære andre familier at kende. I har begge bassiner og klubbens legesager og udstyr til rådighed. Det store bassin er udstyret med en mammutbruser, der indbyder til pjask og leg og måske også en ordentlig omgang skulder- og nakkemassage. Varmtvandsbassinet har indbyggede massagedyser, og måske du sidder her og slapper lidt af, mens børnene tumler i bassinerne. Til familiesvømning har I også de to fælles saunaer – en almindelig sauna og en infrarød sauna - til rådighed.

Der er livredder til stede, men børn skal altid ledsages af en voksen. Livredderen kan ved ønske give et par fif til vandtilvænning og svømning, men hvis I ønsker decideret undervisning i vandtilvænning og svømning, henviser vi til vores ”Plask og leg” hold (ca. 4-5 år), som er med forældre i bassinet og/eller til vores begynderhold (fra 5 år) uden forældre.

Bemærkninger:

Varmtvandsbassinet er 34 grader varmt og har målene 3,65m*5,70m og har en dybde på 1,2 m. Det store bassin er 16,65m*7m og har en dybde på 0,95m-1.35m. Vandet i det store bassin er 27 grader varmt.

Der er IKKE familiesvømning i uge 14 (påskeferien) og uge 21 (pinseferien).

Tilmeld/Læs mere - (0)

Børn m. særlige behov (BørBe)
Børn med behov for særlig opmærksomhed 

Holdet er for børn, som har et særligt behov for lidt ekstra øjne, samt blive set og hørt på en anden måde, end hvad vi kan tilbyde på andre svømmehold. Dette hold har flere resurser i form af flere instruktører og færre deltagere. Her er også mulighed for, at forældre kan komme med i vandet som den relation, der kender barnet allerbedst.

Holdet er målrettet børn, som er psykisk sårbare, motorisk udfordrede, usikre eller vandskrække, særligt sensitive eller har andre udfordringer som gør, at de har behov for ekstra støtte i svømmeundervisningen. Holdet er oprettet for at give alle svømmere den bedst mulige undervisning, så der er ingen, der føler sig overset eller ved siden af. Her får alle en positiv svømmeoplevelse. 
En stor del af undervisningen består af legeaktiviteter. Der lægges vægt på genkendelighed og forudsigelighed. Det hjælper specielt børnene til at orientere sig i undervisningen og forbereder dem på det, der skal ske. Det mindsker stressniveauet og øger lykkehormonet.  

Vi lægger stor vægt på, at det enkelte barn får den støtte, som passer til barnets personlige behov. Det er især vigtigt, at barnet føler sig trygt og inkluderet, og derfor bestræber vi os på at skabe et tæt bånd mellem barn og træner. Der vil maksimalt være 8 på holdet. Der vil blive taget udgangspunkt i barnets niveau og behov, og instruktøren vil i samtale med barnets forældre sætte et mål og lave træning ud fra dette.


Om instruktøren: Isabella Boysen læser idræt på universitetet og har mere end 5 års svømmeundervisererfaring i rygsækken på både almene svømmehold og på de mere specialiserede hold som voksne med vandskræk. Isabella her derudover også erfaring med undervisning af børn med særlige behov.
 
Kontakt: Kontakt svømmeklubbens formand, Helle Kurup, inden du tilmelder dit barn. På den måde sikrer vi dit barn en god og tryg opstart på svømmeundervisningen. Helles mail er: kontakt@hovedgaardsvommeklub.dk
 
Bemærkninger: Bassinet i Hovedgård Svømmehal er med sin størrelse på 16 m*7 m trygt og overskueligt for børnene. Bassinet har en dybde på 95 cm i den lave ende og 1,35 meter i den dybe ende.
Tilmeld/Læs mere - (0)

Plask & leg m. mor/far (Plask)

Plask & leg m. mor/far (ca. 4-5 år)

Plask og leg er holdet for børn, der i trygge rammer med mor eller far i vandet kan begynde deres svømmeundervisning. Oplev kvaliteten i at deltage sammen med dit barn i både lege og små øvelser, der med vandtilvænning i centrum skal forberede dit barn til selvstændigt at modtage svømmeundervisning.

Undervisning:

En stor del af undervisningen består af legeaktiviteter. Der lægges vægt på genkendelighed og forudsigelighed. Det hjælper specielt børnene til at orientere sig i undervisningen og forbereder dem på det, der skal ske. Der fokuseres endvidere på at lære barnet at kunne høre efter, modtage beskeder (i form af øvelser) og efterfølgende udføre dem i praksis. Meningen er, at forældrene over tid trækker sig mere og mere, så det til sidst er barnet selv, der går til svømning.
Der er altid en træner 18+ med i vandet.

Målsætningen for dette hold er:
Vandtilvænning
Selvstændighed og tryghed i vandet.
At slippe mor/far og blive klar til selvstændig undervisning
Fokus på de 4 grundfærdigheder (bevægelse, vejrtrækning, balance og elementskift)
Svømning - både mave/hundesvømning og ryg (fremdrift og opdrift)
Flyde på både mave og ryg.
Crawl benspark med aqua-orm og vejrtrækning.
Rygcrawl benspark med aqua-orm.
Selvstændige hop i vandet.
At kunne dykke eller turde forsøge derpå.

Bemærkninger:

For alle vores børnehold gør det sig gældende, at udvalgte undervisningsgange bliver brugt til at lære om selvredning og livredning.
Man må gerne svømme med bælte på dette hold. Svømmeklubben stiller bælter til rådighed. Armvinger/svømmevinger frarådes, da disse giver sikkerhedsmæssige udfordringer og hæmmer børnenes bevægelse markant. Ønsker børnene at have svømmebriller på, er vi kun glade for dette, men vi fraråder dykkermasker, hvor næsen er pakket ind. Disse hæmmer vandtilvænningen og læringen om vejrtrækning i vandet.

Bassinet i Hovedgård Svømmehal er med sin størrelse på 16 m*7 m trygt og overskueligt for børnene. Bassinet har en dybde på 95 cm i den lave ende og 1,35 meter i den dybe ende. Vandets temperatur er 27 grader.

Tilmeld/Læs mere - (0)

Begyndere (5-8 år) (Begy)
Begyndere (5-8 år)

Begynderbørn er holdet, hvor mange starter, uanset om man er helt ny eller kommer fra plask og leg. På begynderholdet er vandtilvænningen i fokus for at skabe tryghed og balance i vandet. Gennem sjove lege øves de fire grundfærdigheder (elementskift, vejrtrækning, balance og bevægelse). Vi øver fx at få ansigtet under vand og puste bobler uden at holde sig for næsen. Som led i selvredning lærer børnene at flyde på ryggen, afslappet med ørerne under vand, så de kan ligge i vandet og trække vejret frit. Børnene lærer at orientere sig under vand, lave delfinhop og kolbøtter samt skabe fremdrift i vandet.
Her handler det om tryghed, vandtilvænning og selvstændighed i vandet.

Undervisning:
En stor del af undervisningen består af legeaktiviteter. Der lægges vægt på genkendelighed og forudsigelighed, således at der altid er en fast opstart, repetition af tidligere øvelser, en ny aktivitet og en fast afslutning. Der fokuseres endvidere på at lære barnet at kunne høre efter, modtage beskeder (i form af øvelser) og efterfølgende udføre dem i praksis. Undervisningen varetages af en instruktør 18+ og to hjælpeinstruktører.

Målsætningen for dette hold er:
Svømning på både mave og ryg såvidt muligt uden brug af hjælpemidler. (Stilarter endnu ikke
så vigtige)
Kendskab til crawl, rygcrawl og brystsvømning.
Flyde på både mave og ryg.
Crawl benspark med plade og vejrtrækning.
Rygcrawl benspark med plade.
Afsæt flydende på mave, på ryg, samt roterende. (Raketstarter)
Selvstændige hop i vandet.
Springe i vandet fra bassinkant (benspring)
At kunne dykke ned på bunden og hente to ting på ca. en meters dybde.
 
Bemærkninger:
For alle vores børnehold gør det sig gældende, at udvalgte undervisningsgange bliver brugt til at lære om selvredning og livredning.

Man må gerne svømme med bælte på dette hold. Svømmeklubben stiller bælter til rådighed. Armvinger/svømmevinger frarådes, da disse giver sikkerhedsmæssige udfordringer og hæmmer børnenes bevægelse markant. Ønsker børnene at have svømmebriller på, er vi kun glade for dette, men vi fraråder dykkermasker, hvor næsen er pakket ind. Disse hæmmer vandtilvænningen og læringen om vejrtrækning i vandet.

Instruktøren vurderer ved slutningen af hver sæson, om børnene er klar til oprykning. De fleste børn deltager som udgangspunkt to hovedsæsoner på samme trin, inden de er klar til oprykning.

Bassinet i Hovedgård Svømmehal er med sin størrelse på 16 m*7 m trygt og overskueligt for børnene. Bassinet har en dybde på 95 cm i den lave ende og 1,35 meter i den dybe ende.

Tilmeld/Læs mere - (0)

Begyndere (7-10 år) (Beg7-10)
Begyndere (7-10 år) 

Vi har i klubben oprettet dette begynderhold for de lidt ældre børn, der måske ikke har haft mulighed for at lære at svømme i de år, hvor svømmehallen har været lukket pga. renovering. Holdet udbydes mandag og søndag, men hvis det ikke passer i jeres kalender, så skriv til os. Måske vi kan finde en løsning ift. de andre begynderhold. 

Begyndere er holdet, hvor mange starter, uanset om man er helt ny eller kommer fra plask og leg. På begynderholdet er vandtilvænningen i fokus for at skabe tryghed og balance i vandet. Gennem sjove lege øves de fire grundfærdigheder (elementskift, vejrtrækning, balance og bevægelse). Vi øver fx at få ansigtet under vand og puste bobler uden at holde sig for næsen. Som led i selvredning lærer børnene at flyde på ryggen, afslappet med ørerne under vand, så de kan ligge i vandet og trække vejret frit. Børnene lærer at orientere sig under vand, lave delfinhop og kolbøtter samt skabe fremdrift i vandet. 
Her handler det om tryghed, vandtilvænning og selvstændighed i vandet.

Undervisning:
En stor del af undervisningen består af legeaktiviteter. Der lægges vægt på genkendelighed og forudsigelighed, således at der altid er en fast opstart, repetition af tidligere øvelser, en ny aktivitet og en fast afslutning. Der fokuseres endvidere på at lære barnet at kunne høre efter, modtage beskeder (i form af øvelser) og efterfølgende udføre dem i praksis. Undervisningen varetages af en instruktør 18+ og to hjælpeinstruktører.

Målsætningen for dette hold er: 
Svømning på både mave og ryg såvidt muligt uden brug af hjælpemidler. (Stilarter endnu ikke 
så vigtige) 
Kendskab til crawl, rygcrawl og brystsvømning. 
Flyde på både mave og ryg. 
Crawl benspark med plade og vejrtrækning. 
Rygcrawl benspark med plade. 
Afsæt flydende på mave, på ryg, samt roterende. (Raketstarter) 
Selvstændige hop i vandet.
Springe i vandet fra bassinkant (benspring)
At kunne dykke ned på bunden og hente to ting på ca. en meters dybde.  
 
Bemærkninger:
For alle vores børnehold gør det sig gældende, at udvalgte undervisningsgange bliver brugt til at lære om selvredning og livredning.

 Man må gerne svømme med bælte på dette hold. Svømmeklubben stiller bælter til rådighed. Armvinger/svømmevinger frarådes, da disse giver sikkerhedsmæssige udfordringer og hæmmer børnenes bevægelse markant. Ønsker børnene at have svømmebriller på, er vi kun glade for dette, men vi fraråder dykkermasker, hvor næsen er pakket ind. Disse hæmmer vandtilvænningen og læringen om vejrtrækning i vandet.

  

Instruktøren vurderer ved slutningen af hver sæson, om børnene er klar til oprykning. De fleste børn deltager som udgangspunkt to hovedsæsoner på samme trin, inden de er klar til oprykning.

Bassinet i Hovedgård Svømmehal er med sin størrelse på 16 m*7 m trygt og overskueligt for børnene. Bassinet har en dybde på 95 cm i den lave ende og 1,35 meter i den dybe ende.

Tilmeld/Læs mere - (0)

Letøvede (Letøv)
Letøvede børnehold (ca. 8-11 år)

Børn på dette hold skal kunne klare sig selvstændigt på dybt vand uden hjælpemidler. På letøvede børn bliver stilarterne rigtigt sat sammen. Det er nu børnene skal bruge alle de kundskaber og den vandtilvænning, der har været på begynderholdet. Her arbejdes videre med børnenes fornemmelse for og i vand. Flydning kombineret med bevægelser og retningsskift trænes for at styrke den videre udvikling mod alsidige færdigheder i vand. Balancen udvikles, så man lærer at koordinere arme, ben og vejrtrækning til rolig crawl og rygcrawl. Vi svømmer en masse både under vandet og ned mod bunden. Alt sammen gennem sjove øvelser, så glæden ved vandet forstærkes.

Undervisning:
At have det sjovt er stadig det bærende element på de letøvede børnehold. Der er altid en fast opstart, en ny aktivitet og en fast afslutning. Undervisningen indeholder også en del samarbejdsøvelser. Undervisningen varetages af en instruktør 18+ og en hjælpeinstruktør.

Målsætningen for dette hold er:
Crawl med vejrtrækning til siden.
Rygcrawl med strakte arme og en rimelig kropsbalance.
Brystsvømningsarmtag og benspark isoleret.
Kendskab til sammensat brystsvømning.
Kendskab til flyben (butterfly) og streamline.
Glide fra bassinkant til bassinmidte (med afsæt fra maveliggende position i vandet).
Kolbøtter og kendskab til kolbøttevendinger.
Kunne dykke lodret i bassinets dybe ende og vandret mindst 5 meter.
Kunne svømme en banelængde med tøj på.
Kunne svømme 100 m uden pauser.

Bemærkninger:

For alle vores børnehold gør det sig gældende, at udvalgte undervisningsgange bliver brugt til at lære om selvredning og livredning.
Svømmebriller er en fordel på dette hold. Vi fraråder dykkermasker, hvor næsen er pakket ind. Disse hæmmer vandtilvænningen og læringen om vejrtrækning i vandet.
 
Instruktøren vurderer ved slutningen af hver sæson, om børnene er klar til oprykning. De fleste børn deltager som udgangspunkt to hovedsæsoner på samme trin, inden de er klar til oprykning.
Tilmeld/Læs mere - (1)

Øvede (Øvede)
Øvede (ca. 11-14 år)

På det øvede hold bliver du endnu bedre teknisk. Gennem stilarterne arbejdes der videre med de fire grundfærdigheder (elementskift, vejrtrækning, balance og bevægelse), og du lærer de sidste kundskaber og teknikker, der skal til for at blive en god svømmer. Du får kendskab til basal førstehjælp og livredning.

Undervisning:
Deltagerne er med til at bestemme dagsordenen for svømmetræningerne. At have det sjovt, mens du bliver dygtigere til at svømme, er stadig et af de bærende elementer på de øvede hold. Undervisningen indeholder også en del samarbejdsøvelser. Undervisningen varetages af en instruktør 18+ og en hjælpeinstruktør.
 
Målsætningen for dette hold er:
Crawl med afslappet teknik og velkoordineret vejrtrækning.
Rygcrawl med god rotation og corebalance.
Brystsvømning sammensat med glid.
Kendskab til sammensat fly (butterfly) og gode flyben.
Vendinger til alle 4 stilarter.
Streamline på ryggen.
Kunne svømme 4 banelængder med tøj på.
Bjærge en person 1 banelængde
Svømme 2 banelængder med en person i redningstorpedo
Kendskab til alarmering
Kendskab til basal førstehjælp og livredning.
 
Bemærkninger:
For alle vores børne- og ungdomshold gør det sig gældende, at udvalgte undervisningsgange bliver brugt til at lære om selvredning og livredning. Svømmebriller er en del af ens udstyr på dette hold.

Instruktøren vurderer ved slutningen af hver sæson, om børnene er klar til oprykning. De fleste deltager som udgangspunkt to hovedsæsoner på samme trin, inden de er klar til oprykning.

Tilmeld/Læs mere - (1)

AquaFun (11-15 år) (AQF)

AquaFun er for svømmere, der synes det er rigtig sjovt at bevæge sig i vand, men ikke nødvendigvis er vilde med at svømme baner og øve teknik. Alder ca. 11- 15 år

På AquaFun introduceres svømmerne til mange forskellige aktiviteter og træningsformer i vand, samt har fokus på at skabe et socialt sammenhold mellem svømmerne. Holdet har ikke en specifik målsætning, men vil have et alsidigt indhold og inddrage svømmerne i valget af aktiviteter. Holdet er derfor for svømmere der elsker vand og har lyst til at afprøve nye og alternative aktiviteter i vand frem for den normale traditionelle tekniksvømning.

Undervisningens indhold kan f.eks. være:
- Vandpolo
- Cirkeltræning
- Undervands rugby
- Kant basket
- Livredning
- Undervandsspil
- Undervandssvømning
- Forbedret kondition via forskellige træningsformer i vand f.eks. intervaltræning.

Tilmeld/Læs mere - (1)

Svømmeundervisning voksne (SvøVo)
Svømmeundervisning voksne (16+) 

Holdet er for dig, der vil lære at svømme eller blive bedre til at svømme. Måske mestrer du brystsvømningen, men har en drøm om at kunne svømme crawl eller en af de andre svømmediscipliner. 

På holdet kan du få svømmeundervisning, der tager udgangspunkt i dine personlige ønsker og behov. Du kan selv bestemme, hvilke stilarter og svømmefærdigheder du ønsker, at træneren sætter fokus på. 

Du kan forvente, at din træner giver feedback og øvelser, der tager udgangspunkt i dine individuelle behov. Du har ligeledes mulighed for at anvende diverse redskaber under træningen.  

OBS: Holdet er målrettet begyndere, letøvede og personer med vandskræk og er derfor ikke for erfarne svømmere. Her henviser vi til vores motionssvømningshold, hvor der også er mulighed for individuel undervisning.


Bemærkninger: Bassinet i Hovedgård Svømmehal er med sin størrelse på 16 m*7 m trygt og overskueligt og har en dybde, hvor du overalt kan bunde uden at få hovedet under vand.
Tilmeld/Læs mere - (0)

Motionssvømning voksne (MoVok)
Motionssvømning (med mulighed for individuel undervisning)

Motionssvømning er godt for sundheden, da svømning både styrker åndedræt, kredsløb og forbrændingen. Holdet er rettet mod dig, der ønsker at dyrke svømning som motion. Her har du muligheden for at svømme baner i eget tempo, samtidig med at du er en del af et hold og et fællesskab med andre. 

Der er tilknyttet en instruktør, som kan hjælpe dig med at få lagt et program, så du har noget at svømme efter og nå dine mål. Instruktøren vil også kunne hjælpe og vejlede, hvis der er svømmearter du har lyst til at få videreudviklet eller lært fra bunden.

Tilmeld/Læs mere - (0)

Motionssvømning med livredder (MoLiv)
Motionssvømning    

Motionssvømning er godt for sundheden, da svømning både styrker åndedræt, kredsløb og forbrændingen. Holdet er rettet mod dig, der ønsker at dyrke svømning som motion. Her har du muligheden for at svømme baner i eget tempo, samtidig med at du er en del af et hold og et fællesskab med andre. Der er livredder til stede på holdet.  

Tilmeld/Læs mere - (1)

Aqua Fitness (16+) (AqFit)
AquaFitness er holdet for voksne, der ønsker konditions- og styrketræning

På holdet vil du få forbedret din kondition og styrke gennem aquafitnessøvelser på et moderat til hårdt niveau. Alle kan være med uanset alder, erfaring og svømmefærdigheder.

Der anvendes et bredt udsnit af øvelser og træningsformer inden for aquafitness genren. Dette er eksempelvis cirkeltræning, styrkeøvelser, interval- og udholdenhedstræning.

Til øvelserne bruges både egen kropsvægt og moderne aquafitnessredskaber såsom skumvægte, aquaorme og happy flowers. Hele programmet i vandbassinet er sammensat med det formål at træne bevægelser i den vægtløse tilstand, udnytte vandets modstand ved bevægelser og det med mindst mulig belastning af knogler og led.

Kroppens forbrænding skal op, uden at det føles svært. Glem ikke, at motion i vand giver følelsen af: motion uden sved :-)

Det er træning i vand, som giver dig de samme fordele som træning på land, det giver bare lidt ekstra.

Bevægelse i vand skaber modstand, der ligner andre former for motion med vægte og fitness-maskiner. Desuden gør opdriften i vandet bevægelsen mere skånsom for knogler, led og sener. På grund af modstand i vandet vil bevægelserne være langsommere, end de øvelser du ville gøre på et gulv, men de kan være lige så intense og krævende, som du selv har lyst til. Det vil sige, at det er dig selv, der styrer, hvor hårdt det skal være, og hvor meget du vil have ud af det. Der vil blive disket op med den gode træning til både mænd og kvinder, og der er lagt op til leg i vand og et godt grin - ledsaget af god og tempofyldt musik.  

Efter træningen kan der hygges og pustes ud i den traditionelle sauna og/eller i den infrarøde sauna.

Tilmeld/Læs mere - (0)

Aqua Cross (16+) (AqCro)

Aqua Cross er til dig, der ønsker en udfordrende træning, der er højintensiv og tidseffektiv.

Aqua Cross Training er en varieret træningsform, der er styrke- og intervalpræget. Det er hårdt og fysisk krævende. Aqua Cross er inspireret af traditionel crossfit og kombinerer styrke- og pulstræning med øvelser og aktiviteter på både land og i vandet. Du vil blive udfordret til at arbejde nær din maxpuls og markant øge din kondition, styrke og arbejdsevne.

Aqua Cross foregår i bassinet, og vi tager gulvet ved bassinet i brug. Har du ikke lyst til at være på land, så kan alle øvelser også laves i vand. Træningen foregår til god musik med gang i. Musikken hjælper dig til at holde tempoet, men du sætter det selv.

Alle kan være med, uanset om man er ung eller gammel. Om du er i god eller dårlig form er ikke afgørende for din deltagelse. Bassinet har en dybde, hvor du overalt kan nå bunden uden at få hovedet under vand. Det er en forudsætning for et rimeligt udbytte af holdet, at du er fortrolig med vand.

Aqua Cross er et godt alternativ/supplement til fitness træning. Det er en effektiv træningsform, der gør dig stærkere, hurtigere og mere udholdende, samtidig med at den er skånsom for dine muskler og led.

Glæd dig til 45 min. med sjov, men hård motion.

Tilmeld/Læs mere - (1)

Varmtvandstræning (VarmVand)

Holdet retter sig mod personer med fx skader, gigtsygdom, ledsmerter, gravide, overvægtige eller personer, som er blevet opereret. 

Varmvandstræning er et tilbud til dig, som ønsker bevægefrihed, smertelindring og afspænding. Vandets opdrift reducerer kropsvægten, og dermed minimeres belastningen på leddene. Derfor er træning i vand en fordel for dig, som ikke kan træne på land. Det varme vand er med til at lindre smerte og afspænde kroppen, og dermed medvirke til øget bevægelighed. 

Varmen og vandets fordele kan derfor også anvendes som en alternativ/supplerende genoptræningsform. Klubbens instruktører er ikke uddannede fysioterapeuter, men har gennemført kursus i genoptræning i varmtvandsbassin og kan give vejledende genoptræningsøvelser til både under- og overkroppen. Træningen er skånsom og foregår i et roligt tempo.

Bemærkninger:

Varmtvandsbassinet er 34 grader og har målene 3,65m*5,70m. Dybden er 1,2 m. Der er 5 pladser på holdet.

Tilmeld/Læs mere - (1)